Akademisyenlerle Hazırlanan Sosyal Sorumluluk Projelerimiz
Akademisyenlerle Geliştirilen Sosyal Sorumluluk Projelerinin YÖK ve YÖKAK Çerçevesinde Toplumsal Katkı Boyutu
Günümüz yükseköğretim kurumlarının temel misyonları arasında yer alan eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve toplumsal katkı, bütüncül bir yaklaşım içerisinde değerlendirilmelidir. Bu üçlü yapı içinde, özellikle sosyal sorumluluk projeleri, akademisyenlerin bilgi ve uzmanlıklarını toplum yararına dönüştürdüğü çok boyutlu ve stratejik faaliyetler olarak öne çıkmaktadır.
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından şekillendirilen kalite güvence sisteminde, Toplumsal Katkı başlığı, üniversitelerin sadece bilimsel bilgi üreten kurumlar değil; aynı zamanda toplumsal gelişimin aktif paydaşları olduğu anlayışına dayanmaktadır.
Bu kapsamda akademisyenlerin liderliğinde geliştirilen sosyal sorumluluk projeleri;
- Bilimsel bilgi birikiminin sahaya transferini sağlamakta,
- Toplum temelli sorunlara disiplinler arası çözümler sunmakta,
- Yerel ve ulusal paydaşlarla iş birliği ağlarını güçlendirmekte,
- Toplumun kırılgan kesimlerine yönelik etkili, sürdürülebilir ve ölçülebilir katkılar üretmektedir.
YÖKAK’ın Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) ve Kurumsal Dış Değerlendirme Programı çerçevesinde “Toplumsal Katkı” boyutu, aşağıdaki ölçütlerle değerlendirilmektedir:
- Üniversitenin toplumsal katkı stratejisinin kurum vizyonu ile ne derece örtüştüğü,
- Akademik personelin toplumsal katkı süreçlerine aktif katılım düzeyi,
- Toplumsal katkı faaliyetlerinin somut çıktılarla izlenebilirliği ve raporlanabilirliği,
- Sivil toplum, yerel yönetimler ve özel sektör ile kurulan etkileşim düzeyi.
Akademisyenlerin öncülüğünde yürütülen bu projeler, aynı zamanda araştırma faaliyetlerini sahaya entegre eden, öğrenci katılımını teşvik eden ve etki temelli yenilikçi modeller ortaya koyan yapılarla yükseköğretimin sosyal sorumluluk boyutunu bilimsel temellere oturtmaktadır.
Özellikle afet sonrası destek modelleri, toplumsal cinsiyet eşitliği çalışmaları, dijital okuryazarlık, engelli bireylerin sosyal uyumu ve yaşlı sağlığı gibi alanlarda geliştirilen projeler, üniversitelerin toplumsal liderlik rolünü güçlendirmekte; üniversite-toplum etkileşimini derinleştirmektedir.
Akademisyenlerle geliştirilen sosyal sorumluluk projeleri, bilimsel bilginin toplumsal faydaya dönüştürülmesinin en etkili yollarından biri olarak kabul edilmekte ve YÖK-YÖKAK kalite standartları kapsamında üniversitenin kurumsal etki gücünü yükselten, sürdürülebilir kalkınma hedeflerine hizmet eden stratejik uygulamalar arasında yer almaktadır.